söndag 10 maj 2009

Perseus och SpectraVue 3.0 Beta 23 - Heureka!

Jag har funnit det!

Lösningen på problemet med att inte kunna läsa Perseus-filer inspelade med 2000 kHz span och uppspelning i SpectraVue med högsta upplösning, dvs ända ner till 1 Hz.

Efter mycket funderande och slutligen jämförande studium av alla mina inspelade filer i 2000 kHz span, så fann jag till slut den enda faktor som skiljer mellan den enda inspelning från den 3 februari 2009 (en utmärkt Colombia-morgon) där jag har ner till 1 Hz span - och alla andra inspelningar som antingen ger som bäst 100 kHz eller 200 kHz span.

CENTERFREKVENSEN!

Centerfrekvensen för den fungerande inspelningen är 1020 kHz. Det måste vara en inspelning med en centerfrekvens på minst 1000 kHz, annars kommer den i konflikt med det totala inspelade spannet när man smalar av uppspelningen. Tyvärr är alla mina andra inspelningar från säsongen gjorda med centerfrekvens under 1000 kHz. Dvs jag har mest spelat in med 950 kHz som centerfrekvens, dvs området från minus 50 kHz till 1950 kHz, och det verkar vara ok i Perseus eftersom den tillgängliga delen i Perseus inte omfattar hela 2000 kHz utan bara 1600 kHz, och då kommer man ju inte ner under 0 kHz. Ungefär så verkar det vara. I alla fall från min otekniska horisont...

Men hur som helst: Slutet gott, allting gott.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra att du hittade det. Känns som en mjukvarubugg som kan lösas!