lördag 20 mars 2010

Våren har kommit!

Den yngsta katten väcker mig varje morgon (tiiidigt!) och vill gå ut. Han har lärt sig att det inte är lönt att få uppmärksamhet från hustrun beträffande detta uppdrag. Så jag har fått den grannlaga uppgiften. Han ska ut i ottan i ur och skur, oberoende av väder.

Vi har även en gammal kattherre. Han sitter mest bara och kikar ut genom fönstret hela vintern. Någon gång går han ut och sätter sig på en bänk under tak precis intill entrédörren.

Men nu på morgonen vid 04.30 UTC skulle båda katterna traska ut. Och bråttom var det. När jag öppnade dörren så hälsade våren mig välkommen. Det var en ljum vind som kom emot mig. Fåglarna kvittrade och det var en rejäl takdropp.

Och så var det härliga rejäla LA-signaler på mellanvågen. Plötsligt! 04.34 UTC vred tydligen någon på en "kondskran", och som från ingenstans i stort sett, strömmade signaler med god styrka fram på många frekvenser. Ungefär klockan 04.50 tog det roliga slut. Kollar nu 1380,007 tex. 1370 kHz ser också väldigt intressant ut. En väldig massa Colombia noteras vid genomlyssningen.

Nu väntar jag bara på att få kasta gipset på vänster ben om ett par veckor. Sedan blir det dans över ängarna igen.

Inga kommentarer: