lördag 8 januari 2011

En nästan spikrak linje. Eller?


Min SDR-IQ spelade in 12 timmar i ett sträck. Från gårdagskvällen till förmiddagen idag.

Precis innan inspelningen startade så kalibrerades min rx mot bl.a. 1341 kHz BBC och Ungern, som anses* ligga stabilt på 1341,000.

Bilden ovan visar Ungern med starkast signal nästan prick på 1341 vid starten kl 20.26:16 UTC. Nåja, en gnutta under...Det får väl duga som kalibrering.

Efter 12 timmar så ser vi att Ungern, fortfarande med starkast signal, ligger ytterligare en ynklig gnutta lägre ner i frekvens än 12 timmar innan. Men driften är acceptabel, och jag menar att den beror på min rx. Inte på att stationen driver. För då skulle den svagare BBC-signalen, cirka 0,2 Hz högre upp, sannolikt uppfört sig annorlunda.

Men om vi förstorar bilden och kikar mycket mer i detalj så ser vi att vi startade med Ungern på cirka 1340,9999 kHz, och slutade 12 timmar senare på cirka 1340,9996 kHz en drift på 0,3 Hz, men med en max drift på ca 0,4 Hz efter ca 6 timmar. Inte så farligt tycker jag. Och här bekräftas att det är min rx som står för driften, eftersom alla signalerna i den förstorade bilden uppträder på samma sätt.

Om vi nu är övertygade om att min SDR-IQ är korrekt kalibrerad och därmed visar frekvenserna inom en felmarginal på avsevärt mindre än 1 Hz vid detta tillfälle, så kan vi nu tex kika på signalerna på 1470 kHz och med samma exakthet avgöra stationernas postition under den 12 timmar långa inspelningen.

Det är SDR-Radio som innehåller detta fantastiska analyshjälpmedel, och man kan komma ännu mycket närmare om man så vill. Faktiskt ända ner på en endaste ynka Hz i bandbredd över hela inspelningen. Men givetvis titta på större avsnitt också. Och det fina är att bilden ritas upp på några få minuter. Man kan även välja fritt tidsrymden för analysen. Några timmar, eller flera dagar. Möjligheterna är suveräna.


* Synpunkter på dessa stationers stabilitet tas emot med tacksamhet. Även tips om andra superstabila sändare i vårt närområde.

Inga kommentarer: