lördag 18 juni 2011

Jag ställde tillbaka klockan

Mitt i smällkalla vintern blev jag inspirerad att börja med FM-DX. Kombinationen Perseus + Perses down-converter och mjukvaran WRplus verkade mycket intressant. Så jag införskaffade såväl down-converter som en 5-elements Yagi från VHF-teknik för att koppla ihop med min Perseus och WRplus. Det finns även en ännu mer kvalificerad Yagi hos VHF-teknik med 15 element. Men den får vänta.

Lagom till säsongsstarten så blev WRplus inaktiverad pga att utvecklaren sålde programmet, men med budskapet att det skulle återuppstå inom kort i en kommersiell och bättre version.

Tiden har gått, men ingen ny WRplus. Så efter att Gert Nilsson inspirerat mig, så ställde jag tillbaka datorklockan till 2009, och därmed fungerade WRplus igen!

5-elementaren kopplades in, och vips så kom massor med kul stationer in. Och det fina i kråksången är att det går att spela in ett avsnitt på 1600 kHz, dvs man täcker i 16 kanaler. Inte alls dumt om det blir E-skip.

Just nu underhåller en drös med finska stationer, tex "Radio Vega". Och det är ju inte så tokigt det heller. Så nu kör jag igång min egen 24/7 Dalarö-FM-DX-EXPEDITION

Tyvärr så tycker inte Firefox om att jag ställt om datorklockan ett par år. Så bla min remote LogMeIn fungerar inte i detta läge. Trist, eftersom jag då inte kan lyssna remote med WRplus. Kompromissen blir att jag kör med enbart Perseus/Perses remote, och med WRplus inkopplat när jag sitter direkt framför datorn. Perseus/Perses detekterar dock signalerna betydligt sämre än WRplus, och har inte mer än 50 kHz bandbredd, samt saknar stereo och RDS, så det är inte så givande.

Nu har dock RFSpace annonserat att man inom kort har ett kort för 88-108 MHz som ska kopplas in i NetSDR, och tillhörande mjukvara från SDR-Radio lär ju också vara i faggorna. Den kombinationen borde ju åtminstone vara i paritet med WRplus. Så det ser jag fram emot! Och då slipper jag trasslet med att ställa tillbaka datorklockan.

Men även Microtelecom/Perseus kompletterar nu med en egenutvecklad down converter för 88-108 MHz, med tillhörande mjukvara. Ännu ingen detaljinfo om detta. Här finns dock en film på YouTube som visar lite grann. Så vi väntar med spänning nu på både RFSpace och Microtelecoms lanseringar, samt givetvis nya WRplus.

Inga kommentarer: