fredag 18 november 2011

QSL from Radio La Primerisima


En spännande, lätt vibrerande bärvåg på 1470,001 fångade mitt intresse den 7 november. Tyvärr fick jag ingen tillräcklig signal för att sätta namn på den vid det tillfället.

Men efter att jag byggt en mer kapabel antenn (60 m superloop), så kunde jag den 16 november får läsbar audio. Stationen hade någon form av idrottsreferat. Tanken gick till fotboll i vanlig ordning. Men med ett frågetecken i loggen eftersom referatet var så pass långsamt och utan det engagemang som ett fotbollsreferat brukar generera på sydliga breddgrader.

Och tack vare Torolf Johansson (via Henrik Klemetz) så blev stationen idad som Radio La Primerísima i Panamá, och svaret på idrotten kom också därifrån - "baseboll"!

Även dagen efter, den 17 november. gick signalen från stationen fram, och då även med svagt, men dock id "La Primerísima". Men den dagen var det den spansktalande stationen på 1469,999 som fångade mitt största intresse.

En vänlig bekräftelse har kommit från stationen i två omgångar. Dels från stationens tekniske chef, och sedan, vilket var mycket glädjande, även från stationens direktör och ägare som berättar att han är stor Sverige-vän. Och dessutom får jag veta att:

"Somos una estacion de radio en A.M. dedicada a difundir programas de opinion, comentarios, y programacion deportiva como la que pudo escuchar usted que es un juego de beisbol profesional de nuestro pais. Transmitimos con un transmisor de 3.5 kw de potencia. "

Inga kommentarer: