söndag 1 januari 2012

Ett ovanligt QSL


WKVQ, P.O. BOX 3965 EATONTON, GA 31024 USA sänder på 1540 kHz. Av en ren slump läste jag att stationen körde ett test för DX-are 07.00-07.30 UTC morgonen den 31 december.

Genom en koll via IQ-analys hittar jag en signal som inte är stark, men som startar klockan 06.50 och sedan stänger igen en timme senare, dvs 07.50 UTC.

Skärmdumpen med en utförlig beskrivning av innehållet, och hur den skall tolkas skickades till stationen, och det dröjde inte många minuter innan ett perfekt ifyllt QSL kom i min elektroniska brevlåda.

Det var stationens ägare Craig Baker som verifierade min lite annorlunda rapport.

Puritanerna inom DX-ingen kanske rynkar på näsan åt detta QSL. Men jag tycker faktiskt det är lite kul. "Reception report" heter det ju på engelska, och det betyder mottagningsrapport på svenska. Och det var exakt vad jag skickade till stationen.

Normalt borde ju inte denna typ av mottagningsrapport vara så mycket värd. Men med tanke på att stationen sände ett specialprogram utanför ordinarie sändningstid, så var det säkert lite speciellt även för Craig. Han var i alla fall tacksam för "rapporten".

En kul sak är att Craig bla signerar det bifogade mailet med att stationen sänder på "ungefär" 1540 kHz. Troligen som ett resultat av studiet av min bifogade IQ-fil:

Thanks very much Anders, and Happy New Year to you.

Best regards, Craig Baker,
WKVQ ~1540 AM 10 KW

2 kommentarer:

Gert Nilsson sa...

Onekligen ett spännande sätt att se på DX-ing. Jag tillhör gruppen Puritaner inom DX-ingen och har svårt att acceptera detta synsätt. Signalen har utan större tvekan nått Dalarö men av din beskrivning att döma har du aldrig hört stationen. Du rättfärdigar ditt QSL med att Reception Report betyder mottagningsrapport på svenska. Det är första gången jag hört detta begrepp, i min värld heter det lyssnarrapport, vilket förutsätter att öronen används. Jag ser bärvågen från Z-1 på låga 1400 men jag skulle aldrig påstå att jag hört dem, bara som exempel.
Jag tycker däremot att IQ-analysen är superb och ett bra hjälmedel att lotsa vilsna DX-are på rätt väg!

Anders Hultqvist -AHK sa...

Gert,

Vi är uppenbarligen helt överens.

Jag skulle inte heller påstå att jag hört en station som jag inte har hört.

73
Anders

PS
Z-Uno har jag dock både hört och fått QSL ifrån.