lördag 4 maj 2013

Säsongspremiär för FM-DX

Sommaren är långt ifrån här ännu, men maj markerar i alla fall starten för sommarsäsongens FM-DX hos mig på Dalarö. Så jag plockade fram min FM+ -konverter och kopplade upp den mot min 5-elementare. Och till min stora glädje (och viss förvåning), så fungerade allt på en gång.

I går (fredag) startade jag min bevakning och en kontinuerlig inspelning började runt 09z. Inget spännande i form av E-skip noterades under dagen, men 10.25-10.28z kunde ett ganska långt meteorskip fångas in.

Nästan alla kanaler mellan 87,6 och 90,1 MHz visade upp skapliga styrkor. Och ganska bra utdelning blev det faktiskt.

Här är loggen:
Meteorskip den 3 maj 2013

Några signaler behövdes köras ett nästan oändligt antal gånger i loop, innan RDS-info avkodades, tex Antena Hitrádio på 88,8 MHz.

Lördagens Meterorfångst finns här:
Meteorskip den 4 maj 2013

Inga kommentarer: