onsdag 18 november 2009

Jultomten kommer tidigt i år

Hjärnan bakom Perseus - Nico Palermo - aviserade redan på försommaren att en ny mjukvaruversion med flera nya intressanta funktioner var under konstruktion. Bl.a skulle det bli möjligt att köra mer än 1 Perseus på samma dator.

Nu ser jag att Nico skrivit lite om detta på Perseus Yahoo-grupp den 15 november angående en förfrågan från Martin Elbe om "software progress", och om det skulle kunna dyka upp någon ny release före julhelgen:

(message 7230):

" I was planning to release a new
version quite before it and a second one, with some more features, as the true
Christmas 2009 gift. After this I'll take a sabbatic period I'll dedicate again
to some new hardware development."

Spännande! Redan idag gör 1 Perseus samma jobb som 6 st SDR-IQ. Vad kan man mer begära egentligen...

6 kommentarer:

Unknown sa...

Det som kommer (bland annat) är väl möjligheten att köra Perseus-programmen lokalt och koppla upp mot en mottagare över Internet. Måste bli guld för dig!

Anders Hultqvist -AHK sa...

Hej Eric!

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förklara? Redan idag kör jag ju via internet, och det fungerar helt perfekt. Det kan helt enkelt inte bli bättre. Eller är det något annat du syftar på?

Unknown sa...

Istället för att använda t.ex. logmein så kan man starta en Perseus-programvara "hemma" och skriva in IP-nr till en Perseus-programvara "borta" där radion är ansluten. Fördelen är att all grafikhantering sköts lokalt och över nätet skickas bara ljud för det man lyssnar på för tillfället + data (vattenfall etc). Jag skulle tro att programvaran skulle upplevas som rappare då, men har man bra Internet-uppkoppling idag (som du kanske har) så kanske inte skillnaden blir så stor.

Anders Hultqvist -AHK sa...

Ok! Det ska bli intressant att jämföra med LogMeIn. Nu behöver jag LogMeIn i alla fall eftersom min internetuppkoppling på Dalarö har dynamisk ip, så varje gång jag måste starta om datorn får jag ny ip-adress.

BIH Bernt-Ivan Holmberg sa...

Låter riktigt intressant. Jag har Logmein och 8MBit med telia på fjärrsidan men ibland så fungerar det dåligt med waterfall fönster som verkar kräva mer bandbredd. Det är också lite segt vid manövreringen än när man kör lokalt med Perseusen. En annan funktion jag hoppas mycket på är nicos timerinspelningsfunktion. Min kombination VSPE/TOTH recorder flippar ur då och då....mvh
Bernt-Ivan

Unknown sa...

Såg att jag missat en fråga här. IP-nr-byte kan man lösa med dynamisk DNS (t.ex. no-ip.com) men man behöver väl logmein för filhantering m.m. (om nu en ny version av Persues kommer enligt ovan), och då slipper ni ju betala för logmein i alla fall!