tisdag 28 februari 2012

QSL från 1580 kHz Hosanna Manantial, Panamá


Ännu en station från Panamá har letat sig hela vägen till Dalarö. Det var den välsingnade 23 december 2011 detta inträffade. Ett datum som har givit mig en hel drös med trevliga loggningar och verifikationer.

Att det var bra konditioner mot Panamá den 23 december förra året råder det ingen tvekan om. 1470 La Primerísima i Panamá hördes runt 07z och cirka en halvtimme framåt med stundtals lysande styrka. Och av den anledningen så finkammade jag alla upptänkliga Panamá-frekvenser. Och som ett resultat av detta hittades även Hosanna Manantial på sneda 1579,894v (stationen driver svagt uppåt). Den hördes med varierande styrka samma tid som La Primerísima.

Dock förblev signalen oidentifierad ända tills jag fick se stationen loggad den 19 december i senaste numret av Distance. Där hade Henrik Klemetz hjälpt till att lösa gåtan. Så jag skänker härmed en tacksamhetens tanke till Henrik då jag nu kan lägga ännu en Panamá-station till samlingarna.

Första gången jag noterade en station på denna offset var den 5 december 2011. Men då var det ingen som hade någon aning om vad det var för adress på signalen. Åtminstone inte i det forum där jag ställde frågan (mwoffset på Yahoo). Men den 23 december blev det alltså napp. Även vid senare datum har Hosanna Manantial varit uppe med läsbar signal.

Inga kommentarer: