torsdag 27 augusti 2009

ALA 100 nu med 4 varv tråd


Nu kör jag med 4 varv tråd på ALA 100. Det blir en total längd av 56 m. Jag mätte upp antennen och fick måtten 3 m på höjden och lite drygt 4 m på bredden. Som jag tidigare berättat så består stommen av metspön av glasfiber som finns att köpa för en billig penning på Biltema. I övrigt är det 4 bitar av en gammal gardinstång i metall, 4 vinkeljärn, några slang/rörklämmor, tejp och husfix som stoppats in i metspöt längst ner där fästet är till rotorn så att spöt inte kläms sönder. Slutligen har spöt fått en skyddande "krage" bestående av ca 20 cm av ett maströr som sedan förankras i rotorn. Det blir hur stabilt som helst.

Antennen går nu in på andra året och har klarat våldsamma stormar utan problem.

Natten spelades in i sin helhet i vanlig ordning, och en hel del NA och lite LA fastnade. Inget som jag än så länge orkar bry mig om, men 1540 lät konstigt runt 0230. Där spelades "orientalisk mx". Vid 0240 kom anropet och det visade sig vara CHIN Toronto. Ytterligare koll av frekvensen senare visar ju dessutom 1539,985, dvs exakt på den frekvens som CHIN hördes vrålstarkt under januari-kondsen tidigt 2009. Så var det med den saken...

Kollade även senare under morgonen och då var mellanvågen alldeles stendöd. Jag trodde antennen hade fått kortslutning, så tyst var det. Bruset låg på närmare -160dBm. Men vid koll på andra våglängder så visade det sig att antennen var i god kondition. Det var ju ett bra besked att brusnivån var så låg. De 4 varven hade alltså inte lämnat några IM-produkter efter sig.

Inga kommentarer: