lördag 15 augusti 2009

Livskvalitet

Ett slitet uttryck, men just nu känns det adekvat att tänka på livskvalitet. Natten har fångats på wav-fil, och en första koll visar att det var skapliga konds mot NA och även mot LA för den delen. Signaler från NA började komma in ca 00.25, och kom och gick utan ordentlig topp fram till drygt 02.30. Även på låga frekvenser. Inga åskstörningar trots att gårdagskvällen var mycket mullrig här på Dalarö. Och även väldigt lågt bakgrundsbrus i övrigt.

Jag har modifierat min ALA 100. Först hade jag tänkt att bygga en extra ALA 100 med hjälp av min flaggstång. Men det blir lite för komplicerad koax-dragning och dessutom blir den antennen inte roterbar, så det projektet har förkastats.

Istället provar jag nu att lägga på ytterligare varv tråd på befintlig ALA 100. Förra hösten hade jag bara ett varv, efter nyår ökade jag på till två varv, och det blev en klar förbättring. Nu kör jag med tre varv. Den totala antennlängden är nu dryga 40 m. Ingen försämring av brusnivån har noterats, så det är ett bra tecken. Jag använder EKUX 0,28 mm², så tråden tynger inte ner mina glasfiberspön alls. Kanske provar jag att lägga på ännu ett varv...

Mitt Dalarö erbjuder inte bara fin DX. En härlig kräftkväll igår till ljudet av mullrande åska, följt av en strålande vacker morgon med klarblå himmel, inte en krusning på vattnet och knäpptyst så när som på en motorbåt långt långt borta, en ensam segelbåt ute på Jungfrufjärden och några morgontrötta sjögåglar paddlandes nedanför bryggan. Morgondoppet kändes extra härligt med den inramningen. Jag noterade att randen av öar som syns borta mot horisonten till viss del försvann ner i havet när jag simmade i det spegelblanka vattnet. Där borta var alltså horisonten.

Och så var det ju det där med inspelningen av den gångna mellanvågsnatten...

Frekvenser med skapliga signaler (huvudsakligen NA):
590, 640, 740, 790, 830, 880, 930, 950, 1030, 1050, 1130, 1200, 1470, 1500, 1510, 1520, 1540, 1550, 1610

Update 16 aug:
Jag noterar likartade konditioner även 16 augusti, kanske lite starkare signaler. En tabbe från min sida innebär att jag inte spelade in mer än till 1510 kHz, så vad som gick 1520-1700 har jag ingen koll på.

Inga kommentarer: