lördag 16 januari 2010

1360 kHz i ett vattenfall


Jag måste först erkänna att jag inte varit någon större vän av vattenfallet i vare sig SR-IQ eller Perseus, då jag alltid tyckt det vara för segt att studera signalerna den vägen. Men efter en diskussion med Sigvard A - så vaknade intresset.

Att köra vattenfallet i mycket hög upplösning kan ge spännande information, som inte är möjlig att upptäcka i Spectrumläget (men detta visste ni ju redan!).

Nattens signaler mot NA var väl inte så imponerande, men som ett intressant exempel körde jag vattenfallet under en dryg timme runt 00.00 UTC. Massor med TA-signaler visar upp sina piruetter och andra konster. Ett par stationer slutar sända eller går ner på natt-effekt vid 00-snåret.

På 1359,992 verkar det vara en station som går ner på natt-effekten, eftersom signalstyrkan minskar dramatiskt, men fortfarande finns ett tunnt spår kvar flera timmar senare.

En förvirrad signal singlar fram som ett höstlöv från 1359,994 till 1359,992.

På 1359,996 ser vi en ringlande orm.

På 1360,004 ser vi en station som har close down.

Kanske är det gamla bekanta för några, men för, men för mig var det nytt och intressant.
(spectrum visar frekvenserna 1 Hz för lågt)

Inga kommentarer: