tisdag 21 december 2010

Demo av riktningsverkan ALA 100


Två av mina ALA100 hade blåst sönder i den hårda vinden (kanske också nedisning inverkade). Antennerna sitter extremt utsatt för väder och vind på mitt lilla berg, så jag har räknat med att sådant ska hända. Vintern är dock just nu extrem, så endast en enklare lagning gjordes i förmiddags.

Testade alldeles nyss antennerna efter reparationen, och noterar att båda fungerar igen. Här ett exempel på riktningsverkan när jag kopplar om från väst-öst till 60 grader-240 grader, dvs byter antenn och mottagare.

Riktningsverkan är extrem framför allt på kort- och medeldistansmottagning. Här är det 630 kHz där NRK lätt trollas bort med "rätt" antennval och Voice of Russia kommer in istället. Det verkar vara en aning stört vid inspelningstillfället (ca 13.00 UTC idag) eftersom den knastrar en del när VOR kommer fram. Bandbredd 6 kHz AM.

Här är ytterligare en inspelning av samma frekvens kl 16.00 UTC samma dag, gjord på samma sätt. Vad som hörs när jag byter från "NRK-antennen" vet jag inte på rak arm.

Bilden ovan visar samtidig mottagning via två olika Perseus med varsin antenn. Den övre är riktad 60 grader - 240 grader. Den undre är riktad väst-öst. Bilden är "tagen" kl 16.00 UTC med 6 kHz AM-läget.

Här är ett annat kul exempel från 207 kHz där Island och Deutschlandfunk byter plats när antennen skiftar.

2 kommentarer:

BIH Bernt-Ivan Holmberg sa...

Verkligen imponerande! Och dessutom så frånvarande av knaster, kommer inte i närheten av samma låga grundbrus med mina beverages på landet...

Johan Letterstål, Sweden sa...

Anders, som jag skrev i tidigare mail: "imponerande brusgolv!"
Dina jämförelser påminner lite om de jag gjorde med en MFJ1025 phaser och två korta tåtar på MV för många år sen. Att trolla bort EU dominanter med en knapptryckning (och rätt inställd förstås) var helt magiskt