tisdag 26 maj 2009

Logboken säsongen 2008-2009

Efter en ny genomgång av de mest intressanta inspelningarna från den gångna säsongen är nu min logg troligen ganska komplett. Men det skulle inte förvåna mig om ytterligare hörigheter kan komplettera listan. Idag, tex, så hittade jag ett kanon-id på 1560 Radio Adventista Panama. Det bara fanns där. Samma inspelning har jag lyssnat på ganska många gånger tidigare utan att få ut ett smack.

Jag bjuder på 3 decimalers noggrannhet. Kanske är den sista decimalen inte alltid korrekt, men varför inte försöka komma så nära sanningen som möjligt när tekniken så erbjuder?

Alla loggningar är gjorda på min anläggning ute på Dalarö. Endast 40 km från Stockholm City. Självklart har många stationer hörts mer än vid det tillfället som jag noterat dessa i logboken, men det är ju inte meningsfullt att logga standards mer än en gång.

Det mesta av mitt lyssnande har skett under 2009 perioden januari-mars. Under hösten 2008 var jag bara aktiv sporadiskt.

Vid den här nya genomgången har jag hittat ganska många stationer som jag tidigare missat. I början körde jag parallellt SpectraVue och Perseus för att jämföra hur signalerna kunde behandlas. Men efter ett tag övergav jag SpectraVue. Perseus var genomgående helt överlägsen när det gäller att detektera svaga och störda signaler. Möjligheten att jobba med passbandet och notchen fällde utslaget. Endast i undantagsfall var det bättre att använda SpectraVue.

Här är listan. Både som databas och som pdf. Databasen är mer användbar eftersom listan då kan sorteras efter eget önskemål.

Inga kommentarer: