fredag 1 maj 2009

Perseus vs SDR-IQ - några noteringar

Jag har åter igen en SDR-IQ i mitt QTH. Jag köpte den nyligen eftersom SpectraVue numera fungerar tillsammans med Perseus wav-filer. SpectraVue 3.0 beta 19 kräver ingen SDR-IQ, men senare versioner fungerar endast i kombination med SDR-IQ.

SpectraVue läser Perseus wav-filer upp till 1000 kHz sampling rate, nästan ner till högsta möjliga frekvensupplösning. När man kör SDR-IQ som rx får man 0,75 Hz, och när man kör Perseusfiler i SpectraVue får man som bäst 3,8 Hz. Inte perfekt, men detta innebär ändå en fantastiskt fin kombination av 1000 kHz breda inspelade Perseusfiler (tex 702 kHz - 1702 kHz). Då får man med huvuddelen av mellanvågen. Och man får på samma gång alltså nästan hela SpectraVues fina frekvensnoggrannhet. Eftersom man inte kommer ner till 0,75 Hz, så är det fortarande enklare att upptäcka splits och offsets direkt i Perseus zoom-fönster. Till SpectraVues fördel vill jag dock tillägga att ljudet blir lite "krispigare" och det är ju en fördel när det handlar om de allra svagaste och knepiga signalerna.

Jag har roat mig med att lyssna igenom några intressanta inspelningar från september förra året, och noterat flera nya stationer, just tack vare SpectraVue. Frekvensnoggrannheten är ju betydligt bättre bättre i SpectraVue, så det är busenkelt att logga med 4 decimaler och spara tex i en Microsoft Works databas som logg och referens.

SpectraVue fungerar även med Perseus wav-filer inspelade med 2000 kHz sampling rate. Men tyvärr bara ner till 100 kHz span/bandbredd. Detta innebär ju dock i praktiken att sådana filer blir ointressanta att analysera i SpectraVue eftersom det inte går att komma ner tillräckligt i noggrannhet. Jag är inte tekniskt kunnig, så jag kan inte uttala mig om huruvida det är möjligt att ytterligare förfina mjukvaran så att även i 2000 kHz sampling rate det blir möjligt med samma fina frekvensavläsning som i de lägre sampling rate-inspelningarna. Men det skulle inte vara så dumt och det kan fixas. Helst då ända ner till 0,75 Hz.

Dessutom så har jag för mig att jag läste ett inlägg av Nico där han skrev att han jobbar på att förbättra Perseus frekvensupplösning. Det kanske blir i paritet med SpectaVue? Men då måste samtidigt uppdateringen av informationen i zoom-fönstret bli betydligt bättre än idag, för annars lär man väl inte orka sitta och vänta...

SDR-IQ är däremot en mycket stor besvikelse beträffande mottagaregenskaperna och dess förmåga att stå emot lokala QRM. Hela bandet täcks av ett ihärdigt knatter och andra elstörningar från lägsta till högsta frekvens. Det är helt omöjligt att använda SDR-IQ för DX här på Dalarö, trots att ALA-100 är inkopplad. Mitt QTH ligger ju visserligen precis vid vattnet, men mitt i ett modernt samhälle. Kan det vara fel på mina inställningar? Eller varför låter det så fruktansvärt illa?

Med Perseus är situationen precis som jag tidigare berättat om: helt störningsfritt!

Även med min (numera pensionerade) Winradio 313-e får jag helt störningsfri mottagning. Det var ju en enorm tur att jag inte först testade min ALA-100 med SDR-IQ, för då hade jag nog aldrig köpt någon Perseus. Och därmed missat all fantastisk DX som erbjudits senaste året. Det var ju med Winradio 313-e som de första inspirerande testerna gjordes med ALA-100 under hösten 2007, där jag för första gången någonsin kunde logga Japan här på Dalarö. Och inte bara en gång, utan sgs dagligen i flera månader. Superstarkt ibland, men alltid störningsfritt.

Inga kommentarer: