lördag 27 februari 2010

Fina sunrise cx

Efter tid med mediokra cx blev det äntligen lite kul DX igen. Östra USA och hela vägen över Karibien ner mot Norra Sydamerika hördes på många frekvenser vid min lokala soluppgång, även X-bandet var rejält öppet. Egentligen är detta det ideala. En kort sunrise-topp att bearbeta, istället för en hel lång natt med signaler som "måste" kollas. Tycker i alla fall jag.

Nu har jag inte lyssnat så jättenoga ännu på alla signaler, men det var våldsamt vad Cuba gick starkt på 1620,002 kHz innan den sorgliga holländska smörjan (obs! min personliga åsikt) tog över. Har den stationen verkligen lyssnare?

Gert Nilsson tipsade om KGOW-1559,931 kHz. Jag kollade och där fanns den. Stark dessutom. Även WQEW fanns så klart där.

2 kommentarer:

Gert Nilsson sa...

Jag hade inga speciellt bra konditioner uppe i Örnsköldsvik. Roligt var emellertid att KGOW på 1559,931 gick kanon med dageffekt. Den hittar du säkert på din Perseus inspelning.

Anders Hultqvist -AHK sa...

Hej Gert!

Tack för tipset! KGOW gick verkligen strålande bra. Precis lika bra som WQEW på 1559,999