måndag 8 februari 2010

Radio Symban 2368,485


Just hemkommen från en fotoperation på Södersjukhuset stapplade jag fram till min dator på kryckor och kollade min mail. SWB fanns bland det som jag ville läsa genast. Och där hittade jag Tarmos tips om Radio Symban, Sydney, New South Wales i Australien. En station som sänder med mycket svag signal på grekiska.

Tiden var den rätta, så jag knappade in frekvensen på min rx ståendes på Dalarö. Det atmosfäriska bruset var så gott som obefintligt, så det gick faktiskt att tydligt uppfatta grekiskt tal en stund. Bäst var perioden 19:16-19:25 UTC. En koll på solens rörelser i området vid den tiden visar att det handlar om soluppgång.

En ännu intressantare bild på signalen finns här. Nu ser vi att sändaren är lite instabil och signalen rör sig fram och åter ca 1,5 Hz från ytter vänster till ytter höger. Nu förstår jag varför det inte är så enkelt att fånga signalen stadigt med Perseus "Marker Log"-funktion. För att det ska fungera krävs att signalen är rejält stabil. I en sämre bildupplösning hade inte den instabila signalen märkts, utan den hade bara noterats som ett rakt streck. Att kika genom mikroskopet ger alltså intressant information som annars hade varit omöjlig att upptäcka.

Eftersom stationen har en webstream så var det lätt att få en direkt bekräftelse att det var Radio Symban.

Vid 20:40 UTC var det inte mycket kvar av signalen. Men det var en trevlig loggning som gjordes tack vare SWB denna afton och de mörka tankarna kring 8 veckor i gips skingrades för en stund.

Inspelningen visar frekvensen ca 3 Hz för lågt.

2 kommentarer:

TK sa...

Hej Anders;
Lyssnade också igår och Symban var där kring 19 utc. Inte så bra idag men ändå med grerisk och trol. med reklam o ID efter en reklamblok.

Det kan gå även bättre i kväll eller i morgon om solvinden går upp
73,Tarmo

Anders Hultqvist -AHK sa...

Solvinden mojnade rejält och signalen från Radio Symban också. Idag var det bara en mycket svag strimma som syntes.