torsdag 25 mars 2010

Trevliga cx


Senaste dagarna har det varit väldigt trevliga cx mot Karibien, Venezuela, Colombia och Peru. I natt även amerikanska östkusten med stabila signaler. Väldigt mycket har hörts och en del med fina styrkor. Jag håller tummarna för att kondsen fortsätter ett tag till.

Det är intressant att följa frekvenserna i detalj genom Perseus zoom-funktion. Då ser man tydligt hur kondsen ändrar karaktär från dag till dag. Signaler som ena morgonen bara uppenbarar sig som en svag sträng, kan nästa morgon dyka upp med läsbar styrka. Jag sparar skärmdumpar av intressanta frekvenser och kan på så sätt följa hur kondsbilden ändras efterhand. Mycket intressant - tycker jag i alla fall.

En annan helt uppenbar sanning visar sig när man som jag studerar frekvenserna i mycket hög upplösning. Och det är att nästan inga stationer ligger exakt på den officiella frekvensen. Det är alltså mer undantag än regel att stationerna ligger exakt på tusendelen.

Jaq har inte orkat sammanställa alla hörigheter från senaste tiden. Men det blir väl en lista en vacker dag. En station som i morse hördes bättre än jag någonsin tidigare hört den var ZNS1 Radio Bahamas 1540 kHz (se bilden ovan. frekvensen i spectrat visas ca 2 Hz för lågt). Man hade ett phone-in px om den lokala sjukvården. Och det var en våldsamt käbbel. Väldigt underhållande.

Inga kommentarer: