fredag 11 november 2011

Nyfiken i en Strut på nya upptåg...




I nästa nummer av Shortwave Bulletin (SWB) så kan ni läsa några dagars dagboksanteckningar som handlar om experiment med extremt stora loopantenner anpassade i första hand för att fungera på mellanvågen.

Redan i mitten av oktober började jag experimentera med extra stora loopantenner. Och jag skrev om detta här den 19 oktober ("En ny antenn står på mitt berg"). Och eftersom resultatet blev så bra, så gav det mig inspiration att fortsätta testa ännu större antenner.

Hur har det gått?

Det kan ni först läsa i SWB den 14 november. Men dagen efter finns samma dagboksanteckningar här.

PS

Jag vill inte "förhäva mig", men nyfiken har jag varit så länge jag kan minnas. Och när jag började DX:a 1967, så funderade jag ganska snart på hur bra det skulle vara att kunna spela in hela mellanvågen när det var fina konds. Och sedan köra inspelningen via antenningången igen, så att man i lugn och ro kunde njuta av allt som fanns på bandet. Mina DX-kompisar avfärdade den idén som helt utopisk. Men vi vet hur det gick...

Nyfiken i en strut

Inga kommentarer: