lördag 10 april 2010

Perfekt timing!

Min hemdator/arbetsdator "pajade" i förrgår eftermiddag. Efter konsultationer med bl.a. Thomas Nilsson, så bestämde jag att införskaffa en ny. Och som alla vet, så betyder ny dator en massa jobb innan man är "up and running" och alla program är på plats igen.

Tur i oturen att kondsen har varit dåliga mot LA och NA dessa dagar. I morse blev det dock lite DX parallellt med idogt fixande med det sista på nya datorn. Inget av värde hördes dock från andra sidan Atlanten. Signalerna var väldigt blygsamma, och dom påverkades endast mycket marginellt av sunrise.

En station som dock hördes ganska bra och så gott som störningsfritt var TWR Parakou på 1566. Men bara på min ALA som är riktad mot norr/söder, och kopplad mot min SDR-IQ. På min favoritantenn mot LA, som Perseus har uppdraget att ta hand om, var det County Sound som dominerade "with the best sound of all times" , även om TWR kom igenom sporadiskt. TWR hördes från och till skapligt från före 04.00 till efter 04.30 UTC på norr/söder-antennen. Noteras också att BBC Somerset kom med ID kvällen innan 21.28 i kamp med både County Sound och AIR.

TWR hördes även den 11 april. Anrop 04.28 "Giving Hope to the world. This is TWR". "Billy Graham speaks about How to be happy".

PS
TWR kanske inte är så knepig att höra? Bara man har antennen i rätt riktning? Nu hör jag den även kvällstid med norr/söder ALA100.

Måste bara tillägga att den 12 april gick TWR enormt starkt vid sign on 03.00 UTC med ett perfekt lokal id. 03.00 "This is the international voice of Trans World Radio, Benin. (+ motsvarande franskt anrop). Thank you very much for listening on this 12th day of april 2010..." Men bara på norr/söder ALA100. Skillnaden mot ALA riktad i väst/öst är jättestor.

Lyssna på TRW från den 12 april.

Inga kommentarer: