tisdag 27 april 2010

QSL från 1370 kHz Radio El Rocío


Det var de fina signalerna från Radio Rocío natten den 3 oktober förra året som fick mig att vakna till ordentligt och aktivt börja leta efter flera stationer från Ecuador vid det tillfället. Jag har successivt jobbat mig igenom den fina kondstoppen, och det har blivit rejält många säkert + tent. Helt klart är dock inte det "jobbet" ännu.

Med HK:s utmärkta hjälp har jag nu fått ett trevligt svar från Radio El Rocío med bl.a. ett flertal fina bilder utöver svaret från Sr. Telmo Efraín Tenezaca.

Henrik har hjälpt mig med en översättning och ger intressanta kommentarer till delar av svaret:

"Tack för att ni lyssnat på oss, sänd oss era förslag och kommentarer" avslutar han.
Och så ser du jungfrubilden med Jesusbarnet som finns i kyrkan i Biblián, som har blivit något av
vallfartsort för många i det här området av Ecuador. (På alla helgons dag i början av november i fjol
körde man allahelgonsdagshälsningar utan uppehåll under mesta delen av dagen. Helt outhärdligt!
Så ser du att Tenezaca skriver att befolkningen i Biblián uppgår
till 22000 men att 70 % befinner sig "i andra länder". Faktum är att merparten finns i USA. Det märktes på
deras tidigare webbplats där man kunde läsa meddelanden från lyssnare utomlands --- från
ecuatorianer i USA."


Radio Rocío har en (ibland) bra fungerande webstream och den rekommenderar jag varmt. Jag låter den stationen sätta mig i rätt stämning när kondsen nu har blivit skrala.

Det finns ytterligare en webstream med Radio El Rocío som avsändare, men den servar ecuatorianer i USA som vill höra ecuatoriansk musik (enligt HK).

.


Many thanks indeed Sr. Telmo Efraín Tenezaca for your kind reply and fine collection of photographs included in your e-mail.

2 kommentarer:

Henrik Klemetz sa...

Länken du tipsar går inte till stationens program på 1370 utan till en internetsajt som folk från Ecuador satt upp i USA. Den "äkta" sajtens url är:
http://www.radioelrocio1370.com/site/
Stationen hade i fjol en bra sajt på Listen2MyRadio.com men den lades ner i samband med elransoneringen 5 nov - 5 februari!!
På ovanstående sajt måste man registrera sig och så får man inloggningsinfo att klicka på skickad till ens mailadress. Sajten kan vara en aning trög, ibland läser jag "stoppad" på ikonen, men om man bara klickar igen så sparkar den igång. Om man kan lyssna kl 0500 utc får man höra nationalsång, och eftersom det är hanegället, även en galande tupp.

Anders Hultqvist -AHK sa...

Fixat!