torsdag 15 april 2010

Spännande nytt från Peru


...eller "Breaking News" som Henrik Klemetz (HK) kallar det.

Den 16 oktober 2009 var det lysande sunrise-cx mot Peru på Dalarö. Även DX-vännen Tarmo Kontro i Finland noterade detta. Ett stort antal intressanta stationer både loggades och identifierades vid detta tillfälle. Flera med HK:s hjälp. Många av dessa finns upptagna här i min blogg här.

Flera inspelade, förmodade/oidade Peru-stationer från detta datum har intresserat mig sedan dess, men beroende på hög arbetsbelastning (dvs ihållande konditioner), har jag inte haft tid att titta/lyssna närmare på dessa förrän nu.

Idag skickade jag över några mp3-filer till HK som vänligen lyssnade igenom dessa.

Det tog inte många minuter förrän jag fick följande spännande svar från Henrik:

1410 kHz:
"Bethel, frecuencia celestial" (Betel, himmelsk frekvens). Detta är ju
en riktig ärta, aldrig tidigare funnen. Så grattis!

På en mycket långsam sida, www.bethelradio.fm hittar jag adress m m
Bethel Radio, Red Cristiana de Telecomunicaciones
Av. 28 de Julio 1781, La Victoria

Lima, Perú

Email: bethelradio@bethelradio.fm

Stationen har ingen sändare i Lima, men massor runtomkring i landet, alla länkade via satellit. Huacho ligger flera mil norr om Lima, längs kustvägen norrut, så på mellanvåg är nog mottagningen omöjlig i Lima. Undrar hur dom har tänkt sig det hela."

Henrik fortsatte att gräva information på Bethel Radios hemsida, och han fann följande mycket intressanta nyhet:

"Efter att ha skickat dig ett förslag på "rapportinnehåll" fortsatte jag att bläddra på Bethels mycket långsamma hemsida och där hittar jag en KANONNYHET som ger oss svar på en fråga många av oss ställt. Notisen gör det dessutom på en gång onödigt att du frågar varför stationen inte har någon sändare i Lima."

Se här:

Lima ya puede disfrutar de Bethel Radio
Viernes, 19 de Marzo de 2010 19:49
Bethel, la cadena cristiana de radioemisoras más grande del Perú,
tiene desde hoy la inmensa bendición de transmitir su señal a toda la
capital a través de los 1360 am.

Es así, que la larga espera de miles de limeños termina. Este es el
resultado de las oraciones y la colaboración de nuestros amigos
hermanos de todo el Perú y el exterior.

Lo invitamos a escuchar una programación diferente, en la que
disfrutará de educación, información, cultura y sobre todo, de la
Palabra de Dios, que ha restaurado a millones de hogares en el mundo.

“Por toda la tierra salió su voz, y hasta el extremo del mundo sus
palabras”, Salmos 19:4.


"Med andra ord: den 19 mars tog Bethel, frecuencia celestial över den
frekvens som Nueva Q FM använt. Nueva Q kör numera alltså bara på
1570!!!

Du får gärna BREAK THE NEWS på din blogg, annars får väl jag göra det....


Henrik"


På Bethel Radios hemsida kan man lyssna "en vivo". Där spelas just nu, när jag skriver detta, samma släpiga musikstil som när jag hörde stationen den 16 oktober förra året.



1 kommentar:

Gert Nilsson sa...

Jag hade slarvigt i min logg noterat Nueva Q på 1360,008 den 23 mars. Detta trots det ovanliga programformatet. Gick helt på frekvensen. Kollade inspelningen noggrannare, hittade inget ID men programformatet stämmer bra med HKs forskning om Bethel! Kul