måndag 8 november 2010

Alaska, Kalifornien och fina signaler från Asien

Nästan hela världen i mina lurar idag. Natten har jag inte kollat, men på morgonen hördes en del vanliga NA från östkusten och lite CA och LA. Men inget spännande.

Ett par timmar senare dök 1000 kHz KOMO upp med riktigt fin styrka. Ingen standardhörighet hos mig. På 1070 kHz fanns också en NA. Tent KNX. Men det var för svag signal för att orka kämpa med den. Plus många andra NA.

En stund efter lunch och en stärkande promenad i det kristallklara solskenet så testades 680 KBRW och den hördes bättre än jag kan minnas runt 12.20 och även en dryg timme senare vid ny koll.

Runt 12.20 vaknade Asien till liv. Och som vanligt var det en ren fröjd att följa konditionerna vandra mot Europa. Trevligt var det att lyssna på en station på 1349,983 kHz som kom in ca 12.30 och successivt blev starkare och starkare. Spelade spännande musik ackompanjerat av prat-sång, senare spelade man "vacker" mx. Tongliao? Språket kan tyda på det.

Även till kvällskaffet vankas det signaler med god styrka: 1400,009 CBG vädligt bra faktiskt, men även 1390, 590 VOCM och 680 KBRW tex.

(nu ser jag att rubriken blev lite missvisande eftersom KNX bara är tent, jag får skärpa mig i fortsättningen)

1 kommentar:

TK sa...

Hej!
Tongliao brukar ligga på nedre kanten av fq:n dvs på ca .98x, så borde vara denna. Man kör "trevliga mx program" och språket är väl mongoliska. Ganska svårt att få ID.
73,Tarmo