torsdag 9 april 2009

Debatten går vidare på Perseus-bloggen


I inlägg nr 4948 på Perseus-bloggen skriver den välkände DX-aren Dallas Lankford följande, som en reflektion till alla som berömmer preampen RPA1:

"But even if you found their problem, there will almost certainly be more
people praising the RPA-1. We have seen this sort of thing before with other
accessories, the most egregious of which is loop antennas. There are 100's,
maybe 1000's of people who will assure you that loop antennas have much better
signal to noise ratios than any other kind of antenna. Best regards, Dallas"

I inlägg nr 4985 tar Dallas fram det stora artilleriet...

My experiences with loop antennas do not agree with yours, but rather with W8JI who I paraphrase as follows. Small loops are often referred to as magnetic radiators. Folklore claims a small loop antenna behaves like a sieve, sorting good magnetic signals from bad electrical noise and that a field impedance argument supports the folklore.

At a different web site it has been said that loops are superior to all other kinds of antennas, and a field impedance argument has been given to support that claim. However... here I quote W8JI. Field impedance noise rejection is probably one of the deepest rooted falsehoods in amateur and SWL recording."

Då får jag väl sälla mig till dessa 1000-tals som på ett "flagrant" sätt prisar en loop-antenn. I mitt fall Wellbrooks ALA-100.

Jag kämpade i 10 år med antenner av olika slag, men inga gav vettiga s/n resultat. Lokala störningar dominerade över allt som skulle kunnas liknas vid DX.

Inte förrän Lennart Deimert tipsade mig om ALA-100 blev det ordning på DX-ingen ute på Dalarö. Med min nuvarande lösning där jag virat 2 varv tråd rektangulärt med en total trådlängd av ca 28 m får jag enligt min bedömning en helt fantastisk mottagning och där s/n är mycket tilltalande.

Jag har en inspelning i min ljudbox av 1690 CHTO Toronto ON från den 23 januari i år. Bilden ovan är från exakt detta datum och tidpunkt. S/N var ännu bättre både några minuter före och efter detta anrop, men jag väljer denna bild för att matcha inspelningen.

Här är en annan skärmdump som är taget några minuter senare, och där är CHTO lika stark, men bakgrundsbruset ännu lägre.

Och här är en 60 sekunder/458 MB Perseus-inspelning av tidpunkten runt 07.00 denna morgon, men av hela lw och mw. Det var en morgon när Ontario hördes särskilt bra hos mig, inte bara CHTO, utan många andra från samma område.

Hallelujah...

Notera: frekvenserna i skärmdumpen som är från en inspelning visar ca 2 Hz för lågt pga buggen i Perseus mjukvara.

Inga kommentarer: