söndag 5 april 2009

Frekvenslista i Microsoft Works Databas

Ju mer jag lyssnar med min Perseus desto mer uppenbart blir det för mig att det kan vara vettigt att lägga upp en lokal databas i Microsoft Works. Det formligen väller ju in information likt en Tsunami via Spectrum-fönstret. - Så varför inte utnyttja möjligheten att systematisera denna information på ett enkelt och lätthanterligt sätt?

Ja, jag vet att det finns flera liknande databaser tillgängliga. Men både MW-Offset list och JB:s list innehåller massor uppgifter som inte stämmer enligt mina mätningar. Så dessa listor är inget absolut Facit.

Min egen lista kommer att innehålla alla tydliga signaler från mitt QTH, vare sig dom är omedelbart identifierade, eller inte är identifierade. Möjligheten att jämföra och successivt kanske kunna komplettera listan borde ju öka i alla fall. Det blir som en loggbok "under arbete". Att *inte* logga med 3 decimaler är ju dessutom ett rent slöseri med tillgänglig information.

Inga kommentarer: