lördag 31 oktober 2009

Dubbelkommando på Dalarö


Jag testar nu en ny antenn. Den var ursprungligen tänkt att vara första antennen i min Phased Array. Men kanske blir det en "stand-alone". Tester får avgöra hur det blir. Jag har även andra lösningar i åtanke för Phased Array.

Den nya antennen står högt uppe på mitt berg (dock inte på toppen, för där kan det blåsa enormt när vindarna är på det humöret. Nu står masten i lä för vinden) med utsikt 40-280 grader (360-skala). Wellbrook rekommenderar antenner i måtten 7 m per sida i en liksidig triangel (21 m antenntråd). Men det blir groteskt stora anläggningar i stadsplanerat område. Min version är förminskad till ungefär hälften. Jag kör med 2 varv tråd istället, och det blir 24 m. Nedledningen blir ca 90 m till rx.

Mina första tester indikerar att den här antennen har andra egenskaper än min ursprungliga ALA100 som är byggd som en rektangel, men även den har 2 varv och totalt 24 m tråd. Den antennen är placerad uppe till höger om bilen, bakom det gula huset på bilden.

Den ena antennen körs via Perseus och den andra via SDR-IQ.

Första noteringen:
1. Nya antennen riktad mot Japan fungerar som den ska. 1413 JOIF KBC ramlade in redan 12.30 och kinesen på 4800 går superbt 13.00. På min originalantenn riktad mot LA/NA hörs "typ nada". Samma sak över hela 60 mb. På den nya antennen riktad Japan finns många riktigt starka signaler tex på 4895 hörs AIR plus en till. På antennen riktad mot LA/NA finns bara brusiga signaler utan värde. Skönt att få riktningsverkan verifierad.

Andra noteringen:
Trots att jag haft min SDR-IQ en längre tid har jag inte kört den så mycket tidigare. Efter ett par dagars användning så har jag blivit van vid den och bl.a. lärt mig att ställa in förstärkningen, eller rättare sagt dra ner på RF gain. Kör som standard nu med -10db, då blir brusnivån i linje med Perseus. Detta är helt nödvändigt på mellanvågen, annars döljs alla svaga signalerna i bruset. Bilden ovan visar SDR-IQ med hysteriskt hög brusnivå pga att jag då hade RF gain + 10db.

Inga kommentarer: