lördag 17 oktober 2009

Strange Noise

Ett märkligt oljud hörs ganska starkt runt 820 kHz samt successivt svagare varje 100 kHz upp och ner.

Det märkliga är att detta ljud endast hörs om jag gör en inspelning. Då hörs ljudet såväl under inspelningens gång, samt på den inspelade wav-filen.

Om jag inte spelar in, utan endast lyssnar live, så finns inte detta ljud någonstans på mellanvågen.

Märkligt tycker jag. Någon som har en idé om vad detta kan vara? Noteras kan att det är ett helt nytt fenomen. Förra veckan fanns inte detta ljud, och jag kan inte komma ihåg att jag gjort några ändringar i vare sig hård eller mjukvara på dator eller på andra ställen i närheten.

Update:

Nu har jag kommit på vad som orsakar störningen! Det är min nya LaCie 1TB externa hårddisk (minnet är kort...). När jag spelar in till andra externa hårddiskar samt till mina interna hårddiskar så finns ingen störning.

Provade med att vira usb-kabeln från LaCie till datorn runt två stycken ferritkärnor. Det löste INTE problemet! Störningen bara flyttade på sig, och blev lite svagare. Ganska irriterande när man letar efter de allra svagaste signalerna och det ligger en internt skapad störning på vissa frekvenser. I vissa fall bara långt nere i brusbotten, men irriterande i alla fall.

Detta är min LaCie nr 2. På den första LaCie finns också samma störning, men lite svagare. Man ska nog akta sig för LaCie...

Någon annan som noterat samma fenomen?

Jag har en ganska liten wav-fil här för den som är nyfiken (72,96MB)

Inga kommentarer: