torsdag 22 oktober 2009

Som ett brev på posten och lite till


Så kom "äntligen" störningen och rörde om lite i etern - som ett brev på posten..

Efter massor med dagar och samma tjatiga NA-konds fick vi alltså ett nytt läge. Vi får avvakta och se vad det innebär i praktiken. I afton har i alla fall åter Radio Nacional Arcangel 15476 kHz dånat in igen efter att 19 m bandet har varit knäpptyst ett tag. Close down 21.00 UTC efter en afton med njutbar underhållning från världens sydligaste radiostation.

Det spännande QTH som Lars Vidlund har i vackra Julita besöktes av mig idag. Lasse var vänlig nog att sälja en 500 m rulle koax för en mycket rimlig penning till mitt pågående Wellbrook Phased Array-projekt. Och jag kunde inte motstå frestelsen att omgående bila ner till Julita både för inspektion av hans fina QTH och för att snacka lite radio. Imponerad av hans bäver-samling är bara förnamnet! Bilden visar Lasse stolt förevisande hela 5 koax som leder in till hans QTH där givetvis en Perseus finnes! Plus massor med andra gamla samlar-rx. Men när det gäller real serious DX finns inget som slår Perseus. Den här tomma rullen med ursprungligen 10 km koax har Lasse redan förbrukat! Believe it or not...

I övrigt kan noteras att kombinationen Perseus (wav-filer) och MV-Ekot är suverän. Kollade in lite loggningar i senaste Ekot från den trevliga Ecuador-öppningen den 3 oktober, och fann ytterligare två stationer från Ecuador, och båda i området runt Guayaquil, tack vare BIH. Nu troligen minst 10 HC-stationer loggade det datumet på Dalarö. Se mina loggningar "Ecuador dånar in"

Även Thomas Nilsson hörde av sig idag och var nöjd med sin Perseus och nya ALA100-antenn. Vi kunde jämföra våra inspelningar från samma datum., tex den 13 okt och både hade bla KNX 1070 och 660 KEYZ, även om Thomas tydligen hade bättre fart på KEYZ än jag. På 660 var WFAN dominant hos mig vid det tillfället, men KEYZ fanns också där.

Inga kommentarer: