torsdag 7 juli 2011

Premiär för FM+ och E-skip på samma gång


Den nya down convertern från Microtelecom är nu inkopplad i mitt QTH på Dalarö. Överraskande så dök det på onsdagskvällen upp grymma signaler över hela FM-bandet, och FM+ fick bekänna färg direkt.

Eftersom jag redan kört med Perses down converter ett litet tag, så hade jag redan trimmat in tekniken. Det innebär att jag spelar in 1,6 MHz kontinuerligt, och börjar i den nedre delen av bandet, för att eventuellt successivt flytta inspelningen uppåt. På så sätt täcker jag in ett större frekvensområde. Men ju högre upp, desto mindre intressanta signaler, och även desto fler lokala stationer som tar upp plats och stör.

Efter en E-skip av gårdagens kaliber finns enorma mängder av stationer att försöka identifiera. Det är bara att jobba på...

Ibland fixar RDS-funktionen identifieringen, men av någon outgrundlig anledning så är den funktionen lite lynnig. Om jag spelar upp samma sekvens flera gånger, så låser RDS bara i vissa fall. Och ibland kommer olika RDS-meddelanden fram. Men Microtelecom jobbar fortfarande på att förfina mjukvaran. Den som jag nu använder är bara "preliminär", och den kommer att upphöra gälla 31 juli, då en ny version ska finnas för nedladdning. Som vanligt gäller: det kan bara bli bättre och bättre.

Den variabla selektiviteten är lysande. Steglöst från 400 kHz ner till 21 kHz. Och det fantastiska är att även vid 21 kHz är ljudet helt läsbart! Dessutom finns passbandtuning på exakt samma sätt som på original Perseus. Mycket användbart. Nu har jag så otroligt många starka signaler att lyssna på i första hand. Men jag testade att lyssna på några väldigt svaga signaler som ligger mellan starka på varje sida. Och det går utmärkt att få fram bra läsbarhet genom att krypa ner till 21 kHz bandbredd om så behövs. Och då snackar vi riktig DX igen. Att automatlogga med hjälp av RDS är ju knappast DX, eller?

Timmarna jag spelade in rymmer alltså enorma mängder att gräva i. De stationer som loggas, och är av lite större intresse, lägger jag in direkt på FM Worldwide Visual Loggbook. Att dessutom även manuellt knacka ner alla loggningar här på bloggen blir meningslöst. Antalet loggade stationer lär bli väldigt stort...

Måste lägga in en skärmdump på Radio Brasov i Rumänien som sänder med ynkliga 40 watt. Fyrtio Watt! Som en liten glödlampa! Fångad på min inspelning medan jag sysslade med annat. Men hördes så starkt att RDS fångade den. Tack för det FM+ . Och vet ni vad! Det finns fortfarande enormt mycket att utforska från onsdagens inspelningar.

Inga kommentarer: