söndag 31 juli 2011

Revolution!

... och jag tycker om förändring och nyheter.

Nu är det SDR-DX på FM som är det mest intressanta.

För mig i alla fall.

Tekniken är som klippt och skuren för inspelning och för senare analys i lugn och ro. För om man uppskattar denna teknik på tex mellanvågen, så är den flera gånger mer intressant på FM-bandet. Där händer allt blixtsnabbt när det är sk E-skip. Flera olika stationer kommer in med "vrålstyrka" med sekunders mellanrum ibland. Och hur ska man klara av att fånga dessa flyktiga signaler om man inte spelar in rubbet?

Senast var det spännande konditioner den 28 juli. Hade jag inte haft min FM+ från Microtelecom och dessutom min Perses down converter tillsammans med mina båda Perseus, så hade jag knappast hört ett jota. Nu kunde jag istället spela in stora avsnitt av "Band 2" som det tydligen kallas. Precis som det går att spela in hela mellanvågen för senare analys. Och det går ju att flytta inspelningen successivt, lämpligen uppåt i frekvens, och på så sätt spela in större delar av bandet. Men det mest intressanta verkar dock hända på de lägre frekvenserna.

Rätta mig om jag har fel!

Här är min logg från det datumet:

Och här är loggen från dagen innan:

Inga kommentarer: