tisdag 15 december 2009

En sådan tur!

I förrgår noterade jag en rejäl försämring av signalstyrkorna på min norr-ALA. Först idag fick jag tillfälle att jobba med problemet. Lösningen blev att byta ut koaxen mot en ny. Då blev antennen i gammalt gott slag igen.

Eftermiddagen bjöd på härliga signaler från Alaska på flera frekvenser. KBRW 680 i några omgångar lysande, och KNOM 780 som verkligen gick bra, 820,004 KCBF Fairbanks AK, 85o KICY Nome AK (tent) . Även på höga frekvenser fanns en del att lyssna på, tex CFTE Vancouver WA på 1410. Som vanligt kollade jag givetvis 1500 KUMU. Tack vare det väldigt låga bakgrundsbruset denna eftermiddag fick jag full kontakt ett par gånger. Bryan Adams underhöll bla. Men signalen var väldigt fladdrig.

Egentligen är det ju en barnlek att lyssna på TA-signaler på dagtid. Nästan inget annat stör, så om bara signalerna är tillräckligt starka så är det bara att plocka...

Och vad var det för station på 830,012?

Annat är det att jaga LA på nätterna. Där är det verkligen fråga om blod, svett och tårar många gånger innan fångsten är i land.

Inga kommentarer: