tisdag 8 december 2009

Ordningen återställd!

Så blev det åter lite fart på mellanvågen. Efter en stökig natt med mycket åskliknande QRM (troligen från sydlooben på min Alaska-ALA), så lugnade bandet ner sig och många nya trevliga bekantskaper kunde göras. Nu är ju dessa stationer vardagsmat på de norra latituderna, men för mitt QTH är det lite fest när Alaska hörs på flera frekvenser och när ganska många västkustare också kan loggas.

Å andra sidan, det är ju inte särskilt långt till Alaska. Inte ens från Dalarö. Det är i stort sett dubbelt så långt till södra Peru, som i sin tur är lika långt borta som Hawaii. Men det är en annan femma.

Min ALA riktad väst-öst var helt utan åsk-QRM under natten, men det var samtidigt ganska dåligt med intressant DX i den riktningen, det brukar annars vara perfekt för både NA och LA. Så dock inte denna gång.

Kollar nu igen kl 12.25 och då hörs KBRW på 680 igen. Och lite senare kom ännu fler TA-frekvenser igång. Jag sparar även eftermiddagens inspelning även om knastret är irriterande. Det verkar i alla fall vara många intressanta signaler att jobba med.

PS

Skammens rodnad blossar i mitt ansikte... Det var ju ingen åska som störde, utan norrsken enligt Lasse Vidlund. Samma störning även nu under eftermiddagen.

Inga kommentarer: