torsdag 10 december 2009

Perseus Software 2.1h

Inte helt lätt att få den versionen att fungera tillsammans med rx. Det är många som vittnar om strul om man kikar in på Yahoo Perseus_SDR.

Mina första försök har också misslyckats. "receiver not found" blir budskapet. Detta trots att installationen av de nya drivrutinerna utförts enligt manual, och datorn insisterar på att senaste drivrutinerna är installerade.

Kanske ligger problemet i att jag redan innan denna installation hade drivrutiner för 64bitars Vista? Just nu orkar jag inte bry mig. Det dyker säkert snart upp någon som har haft samma krångel och löst problemet.

Här är en annan frustrerad stackare som inte heller lyckats få ordning på den nya mjukvaran.

Jag hade sett fram emot att kunna köra 2 st Perseus antingen parallellt, eller åtminstone ha 2 st inkopplade mot min dator - med var sin antenn. En riktad norr, och den andra riktad mer mot väster. Jag har visserligen redan en sådan lösning, men den ena antennriktningen sköts av min SDR-IQ, och den täcker ju bara en bråkdel av mellanvågen. Jag kör ju som de flesta säkert noterat för det mesta remote, så flermottagarlösningen är i teorin lysande.

För övrigt har jag en koranreciterande station på 1449,999 precis efter 07.00 och framåt. Någon som har en idé? 1550 kHz var full med ungefär lika starka signaler, så det var svårt att mäta frekvensen. Algeriet? Antennen tar ju in lika bra norr som söder.

PS
Nu hittade jag efter en massa letande på Yahoo Perseus_SDR Nicos egna tips om hur man blir av med de gamla drivrutinerna och sedan kan få dom nya på plats om man inte lyckas enligt den ursprungliga manualen. Det får vi testa i morgon. Nu kallar Nobelfestligheterna på uppmärksamhet.

Inga kommentarer: