lördag 12 december 2009

Marker Log File


Trött på att leta efter ögonblicket då stationen du jagar ska fada upp maximalt?

Nya Perseus software 2.1H erbjuder en excellent lösning. En ny funktion kallad Marker Log File finns i senaste mjukvaran, och med den kan man markera frekvenser som man vill specialbevaka med avseende på signalstyrkan.

Istället för tidsödande genomlyssning av inspelningar kan man enkelt kolla logfilen och se när drömstationen ger ifrån sig de bästa signalerna. Fiffigt!

Jag gjorde ett första test med KUMU 1499,997 och fick en logfil när signalerna började ebba ut idag. Men jag tycker att exemplet är ganska intressant. Nu hade jag ställt in logfilen på att markera varje 0,1 sekund, och det är ju givetvis ganska opraktiskt. Man kan välja markering upp till var 5:e sekund och det räcker nog gott och väl.

Med 0,1 sekunds marker blir listan otroligt lång, så när jag kollar listan i sin helhet (vilket tar ca 5 sekunder) finner jag att signalen blir extremt svag under en period, för att snabbt fada upp till en liten bit bättre än vad som visas på bilden ovan. Men peaken var betydligt tidigare idag.

Inga kommentarer: