lördag 29 januari 2011

Liten jämförelse

När nyhetens behag med Perseus servers har lagt sig, så börjar det kännas helt naturligt att kolla kondsen genom att logga in på andra Perseus servers i Norden. Tyvärr finns det ännu inte så många att lyssna på. Men Maunos server i Joensuu, Finland är en utmärkt kontrollstation. Mauno har en tyst och fin antenn riktad mot Asien.

Men jag saknar servers på norska västkusten. Det skulle vara mycket spännande att ta del av vad som händer där.

Jag har även börjat använda SDR-Radio servers. Dessa kräver ingen egen rx, utan det är fritt fram att utnyttja dessa. Det är busenkelt, när man väl vet hur man ska göra... Och dessutom levererar SDR-Radio ett helt överlägset ljud jämfört med Perseus. Jag vill påstå att det är helt *makalöst*

Ladda ner SDR-Radio!

SDR-Radio ligger hästlängder före Perseus även när det gäller signalanalys (IQ Data Analysis). Det har jag berättat om många gånger redan. Att på bara några få minuter kunna rita upp 12 timmar eller ännu mer av en spectruminspelning i önskad detaljrikedom ända ner till 1 Hz är ett fantastiskt och spännande hjälpmedel. Läs Niels Schiffhauers fina skrift som handlar om just detta. Det var Lennart Deimert som tipsade mig. Mycket läsvärd!

Inga kommentarer: