söndag 30 januari 2011

A small step for a man


But a giant leap for DX:ing. Eller inte...

Men visst har det hänt väldigt mycket de senaste åren beträffande mjukvarukontrollerade apparater, internetuppkopplingar mm.

Nu på bara en vecka har jag lyckats få upp både min Perseus och nu även min SDR-IQ på nätet. Inte helt utan besvär. Men med tålamod och diverse kraftuttryck så fixar sig det mesta!

Jag väntar tålmodigt på min sedan länge beställda netSDR*, och den ska ju vara som klippt och skuren för nätet. Även om det i och för sig inte spelar någon avgörande roll för mitt beslut att införskaffa den apparaten. Mest vill jag ha den för att den verkar ta radiohobbyn till helt nya dimensioner. Nåja, vi får väl se hur det blir med den saken. En sak är i alla fall redan kristallklar, och det är att den tillhörande mjukvaran SDR-Radio (SpectraVue funkar också) kommer att sätta helt nya standards.

Testa SDR-Radio tillsammans med min SDR-IQ redan nu. Visserligen har jag inte min bästa antenn kopplad till denna rx för tillfället, men det går ju att skaffa sig en uppfattning om SDR-Radios möjligheter i alla fall. Och inte bara via min rx, utan via många andra rx runt om i världen.

Här finns all information som krävs för att komma igång. Du behöver ingen egen rx, bara en dator och en internetuppkoppling.

Här finns en bra version av SDR-Radio för nedladdning. Det tar bara några sekunder, och installationen går som på räls.

Här finns kartan som visar vilka servers som finns att välja på. Noterbart är att jag hamnar på en ö en bit ut på fjärden utanför Dalarö eftersom man använder det trubbiga positioneringssystemet "Locator" istället för GPS-koordinaterna. Men på en fråga till programutvecklaren Simon om detta, så svarar han att GPS är inlagt i nästa "build" av SDR-Radio.

Och så måste vi hålla ett öga på CuteSDR också!


* Ny ungefärlig leveranstid "end of March". Suck!

Inga kommentarer: