tisdag 4 januari 2011

12 timmar och en solförmörkelse


Mjukvaran SDR-Radio har här använts för att rita upp 12 timmars inspelning av 1470 kHz från igår afton till nu på förmiddagen. En smart funktion ritar ett praktfullt skådespel av allt som hände under den tiden på bara några få minuter. Det är helt fantastiskt tycker i alla fall jag.

Man kan välja en massa inställningar efter önskemål. I bilden ovan visas 1470 kHz med en bandbredd av 80 hz. Då fångar man in det mesta i "grova" drag av det som händer där. Man ser tex att Valenciana längst ut till höger inte var helt stabil för ovanlighets skull? Någon som har koll på signalen på 1470,027 med c/d ca 01.30 UTC?

Det var helt klart inga vidare konds under natten, och inte under morgonen heller. Gårdsmorgonen var helt annorlunda. Men tyvärr gjorde jag ingen liknande inspelning då.

Vill man kika ännu mer i detalj går det också bra. Här är en bild på en bandbredd av 20 Hz. Då blir det ett makalöst myller av signaler i mycket hög förstoring.

Kombinationen SDR-Radio och netSDR (och för alldel SDR-IQ som jag använder i detta exempel) kommer att på nytt revolutionera mitt lyssnande. Motsvarande bild över 12 timmar av en frekvens tar 12 timmar att rita upp i Perseus. I SDR-radio alltså bara några få minuter.

Slutligen, någon särskilt effekt med anledning av den partiella solförmörkelsen runt 08.40 UTC kan jag inte se av dessa bilder i alla fall.

PS
Den röda tunna linjen på 1470,000 kHz är en marker ritad av programmet, och jag vet inte hur jag ska få bort den. Men det löser sig med tiden. Programmet är under kontinuerlig utveckling.

Inga kommentarer: