lördag 22 januari 2011

Perseus 4.0 "up and running"

Äntligen så kom då den sedan länge aviserade Client/Server-versionen av Perseus mjukvara! Det var enkelt att installera den och komma igång. Även om min Perseus verkar finnas i Oman om man kikar på serverkartan. Uppgifterna för min Perseus är Lat. 59.13544 - Long. 18.42031, men som sagt jag hamnar nere i ökenhettan. Vad det beror på får vi kolla upp senare.

Just nu går det att logga in utan password.

Update:
Testat nya mjukvaran hela eftermiddagen, men jag är inte nöjd. Mycket krångel och trassel. Ingen höjdare för ögonblicket enligt min mening. Men det blir säkert bra med tiden.

Dag 2:
Det är för krångligt att få igång servern. Det känns som i datorns barndom igen. För mycket hokus-pokus för oss som inte är datornördar. Nu har jag skaffat något som heter "Port Forward" som lovar att automatiskt konfigurera viktiga saker åt mig. Fan tro´t. Ska testa detta i morgon. Nu orkar jag inte mer idag. Att ta betalt för en sådan hopplös mjukvara hade varit katastrof för Microtelecom. På cirka ett dygn har det skrivits mer än 200 inlägg på Perseus/Yahoo, och så gott som samtliga rapporterar om problem med att få den nya mjukvaran att fungera.

Dag 3-4:
Misslyckade försök att tränga igenom alla brandväggar.

Dag 5: Äntligen trillade polletten ner. Lyckades öppna portarna genom brandväggen i routern och vidare genom datorns brandvägg, och då fungerade servern och clienten. Lyssnade runt lite utan att hitta något särskilt spännade vid detta första tillfälle.

Inga kommentarer: